|
Astronomick snmok da 
|
|
|
 |
|
Systém práce klient-server: dáta prúdia zo servera, cez rôzne uzly internetu až ku klientovi, ktorým je v tomto prípade klientský software SETI@home analyzujúci dáta z vesmíru. Dáta prúdia z laboratórií SETI@home cez sie univerzity Berkeley a odtia¾ do komerèného internetu. Toto pripojenie je zdie¾ané všetkými používate¾mi univerzity a zároveò web a FTP servrami, poštovými servrami, samotnými študentmi, pracovníkmi univerzity a ïalšími ¾udmi. Univerzita má momentálne zaplatené a vyhradené pásmo v šírke 70Mbit/s. Študenti majú vyhradené ïalšie extra pásmo so šírkou 40Mbit/s.
Doteraz SETI@home z celkového prenosového pásma 70Mbit/s zaberalo približne 25Mbit/s a zvyšných 45Mbit/s využívali ostatní užívatelia. Na zaèiatku tohoto roku však došlo k neoèakávanému a nevysvetlite¾nému nárastu využitia internetového pripojenia ostatnými užívate¾mi. Poèas špièiek využitie pripojenia dosahuje 100% jeho kapacity. Ak by malo ma SETI@home znovu minimálne pripojenie 25Mbit/s, musela by sa ostatná prevádzka zredukova do pôvodného stavu.
Sieový administrátori ažko pracovali na vyvážení šírky prenosového pásma pre SETI@home a pre zvyšok užívate¾ov. Momentálne majú prenosy SETI@home nižšiu prioritu ako ostatná záaž. Poèas špièiek (prevažne medzi 10:00 a 22:00 PST (PST - Pacific Standard Time, u nás -9 hodín oproti našemu èasovému pásmu GMT+1) má SETI@home priemerné pripojenie len okolo 6Mbit/s a niekedy dokonca žiadne alebo úplne nevyhovujúce. Poèas slabej prevázky (v noci tamojšieho èasu) má pripojenie okolo 50Mbit/s.
Poèas èasu, keï SETI@home nemá žiadne alebo ve¾mi slabé pripojenie ostávajú servery nevyužité - celý proces distribúcie dát na spracovanie a zberu výsledkov je pozastavený. Poèas tohoto èasu klient SETI@home hlási, že sa nemôže pripoji na dátový server ("can't connect to server").
Celkovo sa výkonnos celého systému týmito vplyvmi znižuje približne o 25%. Ve¾ké množstvo užívate¾ov SETI@home však nepoužíva rôzne "cache" pre pracovné jednotky a nie sú spokojní s hláškami typu "server nedostupný" a už vôbec nie s tým, že ich poèítaèe celé hodiny èakajú na vhodnú chví¾u pre pripojenie. Ani ¾udia priamo v projekte nie sú vôbec spokojní s touto situáciou a pracujú na odstránení vzniknutého problému.
-
Zvýši šírku pásma pre celú univerzitu. Vedci a pracovníci v projekte dúfajú, že zvýšením celkového pripojenia len o 10Mbit/s by sa aspoò zmiernili terajšie problémy a dátové servery budú dostupné po celých 24 hodín. Problémom sú (tak isto ako aj u nás) - peniaze. Šírka pásma 1Mbit/s stojí 300 dolárov (približne 14,400 Sk), prièom je nutné túto sumu za každý 1Mbit/s riadne zaplati.
-
Posiela dáta efektívnejšie. Momentálne sa pracovné jednotky posielajú kódované ako text, prevodom do binárnej formy by sa mohlo ušetri okolo 25% prenosovej kapacity (kompresia v tomto prípade by nehrala žiadnu rolu, nako¾ko sa jedná o digitálny šum, žiadna z kompresných metód na dáta takéhoto typu nie je efektívna). Táto zmena by si vyžadovala novú verziu klientského softwaru.
-
Zvýši nároènos analýzy. Zdvojnásobením èasu analýzy, napríklad spresnením analýzy, by sa dalo ušetri okolo 50% prenosového pásma. Toto riešenie však musí prejs vedecko-technickou diskusiou a taktiež by bolo nutné vyda novú verziu klientského softwaru.
Dlhodobé riešenie by predstavovalo presun dátových serverov mimo sie univerzity Berkeley. Toto sa môže realizova len v tom prípade, ak sa nájde sponzor (dostatok sponzorov - firmy, iné organizácie), ktoré poskytnú èas svojho prenosového pásma pre úèely výskumu SETI@home. Ak by sa problém podarilo rieši týmto spôsobom, znamenalo by to zároveò podstatné zväèšenie celkovej kapacity a úèinnosti projektu, ktoré by umožnovalo vyh¾adáva mimozemský signál v ove¾a širšom spektre frekvencií ako doteraz. Znamenalo by to tiež zásadnú zmenu klientského softwaru SETI@home, èo by si vyžiadalo ïa¾šie náklady a minimálne 6 mesiacov vývoja.
Je nieko¾ko vecí, ako v podstate bez obmedzení ïalej pokraèova v podpore projektu:
-
Ak sa pripájate na internet manuálne (napríklad modemom), pokúste sa jednotky odosiela v èase menšieho zaaženia v Berkeley, typicky v èase od 23:00 do 03:00 PST (Pacific Standard Time, u nás približne v èase od 08:00 do 12:00, vyhovujúce je pripojenie približne od 06:00 do 16:00 cez deò - tieto ideálne èasy na pripojenie urèite nepotešia nás na Slovesnku, aj vïaka cenám Slovenských telekomunikácií :((, aj vïaka tomu, že málokto, kto nemá pevné pripojenie je v tomto èase doma a (alebo) sa môže zaobera odosielaním pracovných jednotiek SETI@home, pokia¾ nemá nastavené automatické odoslanie v urèitom èase).
Najlepšie je zisti si, èi sú v danej chvíli dátové servery dostupné na oficiálnej stránke aktuálneho stavu serverov.
-
Druhá možnos ako situáciu rieši z užívate¾ského h¾adiska je stiahnu si naraz väèší poèet pracovných jednotiek a po analýze ich všetky hromadne odosla. Túto èinnos môžete robi manuálne alebo pomocou rôznych takzvaných front-end-ov, nadstavieb textovej verzie klientského softwaru. Takým je napríklad ob¾úbený SetiStash, SetiQueue alebo Seti Monitor a ïa¾šie èo sa týka platformy Windows, pre Macintosh môžete použi Seti Unit Manager. Ïalšie informácie ako získa a používa spomínané a iné doplnky-utility ku klientskému softwaru získate na oficiálnych stránkach alebo na stránke Stiahnite si.
Podporte sponzorsky projekt. Týmto spôsobom nám umožníte zväèši a zrýchli pripojenie pre SETI@home zakúpením väèšej šírky prenosového pásma. Pomôžte nám nájs sponzorov, ktorí sú ochotní poskynú èas z ich prenosovej kapacity pre úèely projektu. Myslíme si, že ve¾ký komerèní poskytovatelia pripojenia sú schopní a ochotní nám rozšíri alebo poskytnú istú šírku pásma. Ak pre takú spoloènos pracujete alebo máte iné kontakty, prosím, dajte nám o tom vedie. Ïakujeme Vám za akúko¾vek pomoc.
Vo¾ný preklad a lokálna aplikácia z originálneho èlánku - MeX
Vytvoril: MeX [13. február 2002] / Upraven: [13. február 2002] / Poet zobrazen: [10175] |
|
|
 |
|